Wiskunde is waarschijnlijk het minst geliefde vak op school, maar toch kan je er interessante en leuke dingen mee doen.
Vergeet bvb. niet: geen wiskunde betekent geen informatica en dus ook geen computers.
Voor de muziekliefhebbers: muziek is op een zuivere wiskundige leest geschoeid.
Wat is wiskunde nu eigenlijk? Wiskunde is de wetenschap die zich bezig houdt met het zoeken naar patronen en structuren.
Die patronen en structuren kunnen bijvoorbeeld voorkomen in vormen (dan hebben we het over meetkunde), vergelijkingen en hun oplossingen (algebra) of functies (analyse).
We zullen ons hier niet bezig houden met analytische meetkunde of integraalrekenen,
maar we zullen proberen de wiskunde wat aantrekkelijker te maken door eenvoudige wiskundige en logische probleempjes, spelletjes en trucjes aan te leren en leuke weetjes te vermelden.
Maak je keuze via het menu
Allerlei
1089: een sterke wiskundige (?) goocheltruc.
4: kan jij alle getallen met 4 vieren schrijven?
823: hoax of niet?
Abacus: leer rekenen met een Chinees telraam.
Fractals: wondermooie wiskundige tekeningen.
Hoofdrekenen
Optellen: verbaas je publiek door snel 10 getallen op te tellen.
Raden: raad het getal dat je publiek heeft gekozen.
Snelrekenen: snel de som van getallen maken.
Snelrekenen 2: sneller rekenen dan je publiek met een rekenmachine.
Stapeltjes: raad de uitkomst van een stapel splitsen.
Kaarttrucs
Kaartenpiramide: voorspel de kaart bovenaan de piramide.
Kruskal: raad dezelfde kaart als je publiek.
Voorspellen: raad de waarde van een gedekte kaart.
Klok lezen
Binaire klok: kan jij het uur aflezen?
Pent-Um klok: een zeer speciale klok.
Logica
Hanoi: verplaats de schijven van de linker naar de rechter staaf.
Kikkertjes: laat de bruine en groene kikkers van plaats wisselen.
Mindreader: de computer kent jouw gedachten.
Quickies
Deelbaar door: enkele regels van deelbaarheid.
Geboren op: ken de geboortemaand en dag van je publiek.
Vermenigvuldigen
Enkele alternatieve methodes om snel te vermenigvuldigen.